Blog

20/06/2020

PEACE & LOVE bij een acute enkeldistorsie

Je kent dat wel, dat ene moment waarop je je mistrapt op de rand van de stoep, of in dat ene putje dat je niet had gezien tijdens het lopen. Maar wat doe je nu best met zo'n verstuikte voet? Leg je nu best warmte of ijs? Ga je meteen naar spoed of zijn er andere zaken die je kan doen? 

Op het eerste moment na het omslaan, voel je meteen de pijn. Meestal is dit aan de buitenkant van je enkel, maar je kan hem evengoed ook langs de binnenzijde omslaan. Allereerst is het belangrijk om de ernst van het letsel in te schatten. Kan je je voet nog bewegen? Doet het pijn wanneer je op het bot van je binnen en/of buitenenkel duwt of klopt? Ook ter hoogte van de basis van de kleine teen of aan de binnenzijde onder de binnenenkel kan er drukgevoeligheid zijn. Test ook zeker of je nog kan steunen en stappen op je voet. Afhankelijk van de uitkomsten van deze testjes is het meer of minder aangewezen om langs spoed te rijden voor een RX. Je kinesist kan hier ook steeds bij helpen om de ernst in te schatten.

 

Na het omslaan volgt de eerste fase van het herstelproces, namelijk de ontstekingsfase. Je lichaam zal proberen zoveel mogelijk zaken te doen om je enkel voor te bereiden op een optimaal hestel. 

In deze meest acute fase neem je best wat relatieve rust. Het is niet verstandig om de dag nadien meteen weer je loopschoenen aan te trekken en je loopschema verder te zetten. 

Eigenlijk vatten we dit het beste samen met PEACE & LOVE. In de eerste fase geven we het weefsel PEACE, na een kleine week kan je overgaan naar LOVE. 

P: Protect - bescherm je enkel, eventueel door het gebruik van krukken. Luister naar je lichaam en probeer naar het mogelijke te belasten of ontlasten. 

E: Elevate - leg je voet omhoog

A: Avoid - vermijden van anti-inflammatoire medicatie. Je hebt deze fase van het herstel juist nodig. Ontstekingsremmende medicatie zou het herstel net kunnen vertragen. 

C: Compression - leg een drukverband aan om overmatige zwelling tegen te gaan

E: Eductie - weet wat je wel en niet kan doen. Wanneer je een blessure beter begrijpt, zal ook de genezing en revalidatie vlotter verlopen. 

&

L: Load - we proberen terug over te gaan naar een gedoseerde belasting om het weefsel terug sterker te maken 

O: Optimism - een goede mindset zorgt voor een vlotter herstel 

V: Vascularisation - door cardiovasculaire oefeningen te doen, zal de doorbloeding naar de herstellende weefsels vergroten

E: Excercise: tijd om te oefenen! Het herwinnen van kracht, beweeglijkheid en stabiliteit van de enkel om daarna terug naar jouw favoriete sport over te gaan. 

Afhankelijk van de ernst van het letsel kan je na enkele weken weer aan de slag. Al is het belangrijk om steeds te luisteren naar je lichaam. Sommige patiënten zullen na 3 - 6 weken weer klaar zijn om het veld op te gaan. Andere revalidaties kunnen tot 12 weken in beslag nemen. Voel je je onzeker, draag dan in het begin van je sporthervatting nog een brace of taping. Maar probeer hier geen gewoonte van te maken. Een brace maakt je lichaam lui en wanneer je deze brace eens niet draagt zal je hem makkelijker terug omslaan. 

Dus geef je lichaam de PEACE & LOVE die het verdient bij je enkelverstuiking! 

Source: BJSM blog